fredag den 10. februar 2012

Reaktion på DR's "Kæft, trit og flere knus"

En skribent ved navn Albert B Hansen skriver som reaktion på en artikel i Dagbladets Ringkøbing-Skjern den 13 januar følgende:

Nu har jeg søgt på Facebook og flere steder.

Når jeg ser udsendelsen så tænker jeg: Hvem visiterer de unge til dette sted?

Jeg konstaterer at der er mange unge som er tilfredse når de ser tilbage på deres tid på Schuberts Minde, men jeg konstaterer også at der er mange som er utilfredse og efterfølgende af andre behandlere har fået tilskrevet depression og posttraumatisk stress tilstand til stedet.

Der må være en række unge som slet ikke skulle være på stedet, men måske skulle have været på et behandlingshjem der var af mere støttende karakter eller måske på en egentlig psykiatrisk afdeling.

Kort sagt: Fejlanbragte børn og unge.

Det nationale forskningscenter for velfærd skriver på deres hjemmeside i en rapport der dækker perioden 2005-8 at hele 26 procent af de unge oplever et sammenbrud i deres anbringelse.

Hvis pædagogikken viser sig at være fejlslagen på en klient, hvem samler så op i systemet?

Hvem følger op på om den korrekte visitering finder sted og drages der en konklusion på fejlanbringelserne, så man ikke begår samme fejl igen?

Der er nogle opholdssteder og behandlingshjem som har slået sig op på at tage de uanbringelige. Jeg tænker at der så kan opstå den risiko at man danner et psykiatrisk storcenter, hvor at man kritikløst anvender samme behandlingsmodel baseret på niveauer der skal opnås uden skelen til at en bestemt psykiatrisk diagnose kræver en speciel tilgang der afviger fra stedets normer. Jeg kan ikke se hvad Schuberts Minde siger nej tak til og derfor vil jeg ikke beskylde stedet for at tage hvem som helst. Jeg savner i udsendelsesrækken at der kommer eksempler på hvad der kan diskvalificere en klient.

I det hele taget er det en udsendelse som godt nok viser at der kan være en bestemt tilgang til at håndtere en række problemer, men når man ser på alle de eksempler hvor at det er gået knapt så godt med anbringelsen, så må man spørge sig selv om de omkringliggende systemer kan føde behandlingshjemmet med de egnede klienter og man magter at samle resultaterne af behandlingen op bag efter.


Kilde:
Magtanvendelse mod 16-årig Schuberts Minde-pige ok (Dagbladet Ringkøbing-Skjern)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar